bLINK – Konst möter teknik
bLINK – Konst möter teknik
Inom ramen för projekt Västlänken har Infra Action hjälpt Trafikverket med uppförandet av konstverket bLINK. Konstverket är en 35 tons magentafärgad skulptur som är placerad på ett fackverk på järnvägsbron över E6 och är en helt integrerad del av järnvägsanläggningen. Nedanför skulpturen har även landskapet samma färg som skulpturen.
bLINK är en del av Västlänkens ambitiösa konstprogram Kronotopia och är det enda konstverket på linjen och det första färdigställda i Västlänken med invigning i maj 2025. Konstverket är skapat av den tyska konstnärinnan Katharina Grosse, som även ligger bakom ”Blue Orange”, utsmyckningen av Vara stationshus.
Arbetet med bLINK har pågått sedan tävlingen 2017 men intensifierades 2020 i och med att den slutliga brotypen valts och konstruktionsarbetet kunde påbörjas. Arbetet med anpassningen av skulpturen till att bli en integrerad del av järnvägsanläggningen har projekteringssamordnats av konsulter från Infra Action. Detta arbete skedde i nära samarbete med Trafikverkets specialister, Konstnärens studio och konstruktör, Statens Konstråd och NCC, som är entreprenör för deletapp Centralen.
Skulpturen är uppbyggd av ett stålskelett klätt med aluminiumplåtar med fyra plan av gallerdurkar. För att kunna ta in ett så udda objekt in i en järnvägsanläggning var risk- och arbetsmiljöarbetet mycket omfattande och Trafikverket Underhåll som ska ta över konstverket har varit en viktig motpart.
Skulpturen ska inte påverkas av vibrationer från järnvägen och inte heller påverka bro- och anläggning vid höga vindlaster. Hela skulpturen är också jordad och potentialutjämnad för att kunna verka nära kontaktledningen och är även försedd med en åskledare. Insidan av bLINK är även fullt inspekterbar och därför är har det arbetats mycket kring arbetsmiljön med stegar, räcken, gallerdurkar och dubbla utrymningsvägar. Vintertid ska det inte samlas snö på de vertikala ytorna, därför är de aktuella plåtar försedda med värme. Alla tekniska system har också styrning inne i skulpturen.
Utöver NCC var det Hahner Technik från Tyskland som var entreprenörer för skulpturen. Bygget skedde först i Tyskland under byggledning av Trafikverket via Infra Action för att sedan monteras ner och transporteras till Göteborg. Efter montage på plats bredvid järnvägen väntade ett spektakulärt lyft där Nordens största mobilkran lyfte skulpturen på plats på de fem dämparna på fackverket.
När väl skulpturen var på plats i anläggningen kunde omgivningen färdigställas i samma kulör, bro- och räcke, målade återanvända och krossade betongstenar på marken och målning på asfalt, L-stöd och räcken. Detta arbete krävde anpassning och steget mellan projektering och utförande var mycket kort.
För att färdigställa konstverket och kunna lämna över det till Trafikverket Underhåll har arbetsledning vid montage, syner och slutdokumentation varit viktiga bitar som Infra Actions konsulter har bistått Trafikverket med.